Om livet på en gård i Värmland -
inredning, blommor & trädgård, årstider (tokig i jul), loppisfynd, lite mode, en gnutta jobb och lite annat smått o gott.

tisdag 8 november 2011

Skolans värld

Idag har jag haft en riktigt dålig dag. Flera nätter med dålig sömn pga tankar kring/om jobbet, det sätter sina spår. Jag har koncentrerat mig så mycket på de omdömen som ska skrivas så det snurrar som en torktumlare i huvudet. Hoppas iaf kunna komma igång med utvecklingssamtalen till veckan,  och det tar sin lilla tid.

Just nu uppmärksammas "Den orättvisa skolan" av radioprogrammet Kaliber i P1. Där läste jag det här:
Det är inte du som elev som har svårt i skolan av den ena eller andra anledningen, utan det är skolans ansvar att få dig att nå målen. Det handlar om hur lärarna bär sig åt för att undervisa dig, säger bild- och specialläraren Ann Johansson.
– Nu diskuterar vi inte längre, tänk att inte Pelle kan det här. Utan det blir så här: hur ska jag få Pelle att nå målen? Vad gör jag för fel? Då kan jag säga det i mitt arbetslag, och då kanske Åsa säger pröva det här.
Du menar att ni medvetet lägger ansvaret på er själva och inte på eleverna?


Den sista meningen sätter tummen på mina bekymmer just nu.


Bilder inifrån skolan från Statens konstråd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar